
Elektronikus ügyintézés
A hivatal és az ügyfél közötti kapcsolattartás új formája:
az Elektronikus Ügyintézés
A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló
2004. évi CXI. törvény (a továbbiakban: Ket.) 2009. október 1. napján hatályba lépő, átfogó, szinte minden paragrafusára kiterjedő módosítása gyökeresen új elemeket vezetett be a közigazgatásba.
Ezen új elemek egyike az ügyfél és a hivatal közötti kapcsolattartás módjának újra gondolása, ennek az új elemnek a lényege, hogy az írásbeli kapcsolattartás egyik formájává vált az elektronikus úton történő kapcsolattartás.
A hatóság elektronikus úton tartja a kapcsolatot az ügyféllel, ha az ügyfél azt igényli, továbbá ha az ügyfél a kérelmet elektronikusan nyújtotta be, és az alkalmazandó kapcsolattartási formáról másként nem rendelkezett.
Hogyan lehet elektronikus úton kapcsolatot tartani (eljárást indítani) a hivatallal?
A Ket. 28/B. §-a szerint csak akkor minősül szabályszerűnek az eljárás, ha az ügyfél az iratot ügyfélkapun keresztül küldi meg a hatóságnak.
Tehát elektronikus levélben (E-mailben) nem lehet kérelmet benyújtani, hiszen a kérelmező személye nem állapítható meg belőle (az ügyfélkapun keresztül küldött iratok esetében az ügyfél azonosítása megtörténik).
Bizonyos ügytípusokban azonban - törvény, vagy kormányrendelet eltérő rendelkezései alapján - kizárt az elektronikus kapcsolattartás a hivatallal.
Ezek az alábbiak:
- A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. 128. § (2)-(3) bek. szerint, bizonyos ügytípusokban nem lehetséges az elektronikus út a gyámügyi ügyintézésben. Ezek:
- ha jogszabály a gyermek személyi ügyeiben a törvényes képviselő eljárását vagy nyilatkozatát írja elő, a szülői felügyeletet együttesen gyakorló mindkét szülőnek személyesen kell eljárnia, illetőleg személyesen kell nyilatkoznia
- kapcsolattartással, a kiskorú házasságkötésének engedélyezésével, az örökbefogadással, a családi jogállással, a szülői ház elhagyásával, a családbafogadással és a gyámsággal, gondnoksággal kapcsolatos jognyilatkozatokat csak személyesen lehet megtenni
- c. ha a tényállás tisztázása érdekében a gyámhatóság tárgyalást tart, azon személyesen kell megjelenni
- Az épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. törvény (építési törvény) az építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokban az ügyfél nem jogosult, és a hatóság nem köteles elektronikus úton kapcsolatot tartani.
A fel nem sorol ügytípusokban lehetőség van az elektronikus kapcsolattartásra, továbbá az ügyfélkapun keresztüli kapcsolattartáson kívül tájékoztatás kérhető elektronikus levél (E-mail) formájában is, a Ket-ben meghatározottak szerint.
Adott ügytípusok elektronikus ügyintézésével kapcsolatos kérdéseikre a
Polgármesteri Hivatal szervezeti egységeinek vezetői készséggel állnak rendelkezésre.
Ügyfélkapu regisztrációval, módosítással, megszüntetéssel kapcsolatos ügyintézés az okmányirodában:
Személyes megjelenés, érvényes személyi azonosító igazolvány és e-mail cím szükséges hozzá. A regisztrációt és az adatok ügyfél általi jóváhagyását követően 5 napon belül, a regisztráció során megadott e-mail címre küldött, egyszer használható jelszó segítségével az ügyfélkaput aktiválni kell.
Az aktiválást követően az ügyfélkapu szolgáltatásai igénybe vehetőek.